lijn
hotbutton
linkedin
twitter
De gebruiker als uitgangspunt, succesvolle productontwikkeling als resultaat!
Tele2 Zakelijk Corporate Website
Tele2 Zakelijk is heeft voor 2010 een nieuwe directeur in de naam van Roy van Oosterom. Hij wil van Tele2 Zakelijk een online bedrijf maken. Iets wat tot op dat moment niet het geval was.

Het is een hele uitdaging omdat ‘online’ op dat moment verdeeld is over een zevental verschillende websites die gedeeltelijk stammen uit de tijd dat Tele2 nog Versatel was. Een andere moeilijkheid was dat er diende te worden gewerkt met het Red Dot / Open Text CMS. Een derde horde lag in het feit dat er intern sterk aan politiek werd gedaan tussen de verschillende afdelingen in Nederland en de moedermaatschappij in Zweden. Hierdoor werden beslissingen uitgesteld of helemaal niet meegenomen. Daarnaast speelde ook mee dat er aan de lancering van de nieuwe website een TTL-campagne gekoppeld zat; bill boards, televisie reclame en bannering. Hiervoor werkten bij samen met reclame bureau XXS uit Amsterdam.

Het was mijn taak om samen met de business analyst onderzoek te doen naar de behoefte van Tele2 zelf bij het online gaan. Hiertoe hebben we veel interviews gehad met verschillende mensen op de afdelingen die allemaal hun targets en dus hun specifieke wensen hadden. Daarna bekeken hoe we de doelstellingen vanuit Tele2 het beste konden laten landen bij de doelgroep door onderzoek te doen bij potentiele klanten en door umfeld onderzoek bij gelijkwaardige partijen. Door het moederbedrijf in Zweden werd een huisstijl handboek overhandigd waarvan wij niet mochten afwijken. Deze ging uit van witte tekst op een zwarte achtergrond. Door voorstellen te doen en veel over en weer te praten hebben we dit aan weten te passen naar zwarte tekst op witte eilanden.

Mijn rol: doelgroep onderzoek, focus groups, protottypes, usability onderzoek op kritieke paden, functioneel ontwerp, vormgeving, begeleiding.

easability.nl: Woudenbergstraat 93, 2546 VM, Den Haag. Mob: 06 415 266 12